Jakin lihaa ja muuta ajankohtaista 3.6.2022 10.51.20
Lepäilemme ja huollamme itseämme kuntoon. Sipulin kera käristetty jakin liha ja paikallinen pottuvoi maistuu mainiolta ja luo omalta osaltaan kotoista tunnelmaa tänne vuorten kupeeseen. Lepopäivien aikataulut muokkautuvat hyvin pitkälti ruokailujen mukaan, muuta ”pakollista” tekemistä kun ei ole. Pohdimme juuri, että lähtisimmekö nauttimaan kunnon pullakahvit Dingbotcheen, joka sijaitsee vuorijonon toisella puolen noin tunnin kävelymatkan päässä. Saa nähdä kumpi vie voiton tulomatkalta tutut Dingpbotchen ranskalaisen leipomon maittavat leivokset tuoreen kahvin kera vaiko täysimittainen lepopäivä täällä Phericen Himalaja lodgessa, unohtamatta mehukkaita jakinliha-snackeja.
Kathmandussa kahinoivat maolaiset, jotka ovat marssineet joukkonsa kaduille ja kauppojen oville järjestäen kuusipäiväisen yleislakon. Aseellisilta selkkauksiltakaan ei ole vältytty kun paikallinen poliisi on ryhtynyt rauhoittelemaan tilannetta kaasuaseiden ja kovien ammusten voimin, tietojemme mukaan ihmisuhreilta on ainakin toistaiseksi vielä vältytty.
Aikaa kun on, niin ajatus juoksee. Islannin tulivuoren aiheuttaman tuhkahässäkän inspiroimana suunnittelimme kotiinpaluureitin B. Kaikkeen pitää tavallisen tallaajan valmistautua, kuten esimerkiksi potentiaaliseen ilmatilan sulkemiseen tuhkan vuoksi.
Plan B: Nepalissa valmistetaan lisenssillä vielä vanhaa hyvää pitkäiskuista Royal Enfieldiä ja sitä saa ostettua varsin edullisesti (British race car green – vau!) Niitä tarvitsemme kaksi kappaletta sekä vastaava määrä nahkakuulakypäriä ja pakki varaosia. Matkatavaraa meillä on yhteensä noin 100 kg, joten niiden pakkaamisessa käytetään Sherpoilta opittuja metodeja ja rakennetaan selän taakse molemmille hieman päätä korkeampi tötterö ja se koneen alta runkoon naruilla kiinni. Tankki täyteen ja kohti luodetta Intiaan huivi putkella. Intiasta suuntaamme kohti Venäjää seikkaillen pitkin Kaspianmeren rantoja kohti kotimaamme itärajaa. Venäjän rajamuodollisuudet tulevat vaatimaan hieman luovuutta ilman viisumia, mutta uskomme vakaasti asian järjestyvän. Kilometrejä reissulle tulisi karkeasti noin 7500 ja aikaa päiviä seikkailuun kuluisi, 250 km keskimääräisellä päivittäisellä pärryyttämisellä, 30 kappaletta eli olisimme Suomessa sopivasti heinäkuun alussa ja mukana hyvin sisäänajettu klassikkopyörä. Tehdaspölytkin lähtisivät sopivasti alkavan monsuunin myötä sekä pyörästä että kypärästä.
Noh, tältä istumalta toivotaan kuitenkin, että lentoliikenne toimii.
Mika